Polazak u 5. razred
Autor: Iva Sergo, 3. 9. 2021.
Velike promjene u životu svakog djeteta su: polazak u jaslice, dječji vrtić, prvi razred osnovne škole, prijelaz iz četvrtog u peti razred osnovne škole te polazak u srednju školu. Vještine i navike kojima je dijete do polaska u prvi razred trebalo ovladati su odvojiti se dulje vrijeme od roditelja, samo jesti, znati se odjenuti i obuti. U prvom razredu ovladat će pisanjem, čitanjem, računanjem. Susrest će se s prvim školskim obavezama, pisanjem domaće zadaće, slušanjem i praćenjem nastavnog sata. Djeca koja pohađaju četvrti razred već samostalno dolaze u školu, vode brigu o svojim školskim obavezama, prihvaćaju norme ponašanja u grupi vršnjaka i razredu. Uviđaju da različiti učitelji imaju različit pristup poučavanju i drugačija pravila ponašanja u razredu.
U petom razredu puno je novosti za učenika: novi predmeti, učitelji, preadolescentne promjene. Raspituju se o načinima podučavanja učitelja pojedinih predmeta, načinima ocjenjivanja. Do četvrtog razreda školski sat nije bio točno određen školskim zvonom, moglo se malo produžiti pisati ispit, prepisati s ploče, ali sada će biti drugačije. Kada zvoni trebat će prekinuti rad i otići u drugu učionicu gdje ih očekuje drugi učitelj. Treba upamtiti u koju učionicu treba otići, smjestiti se u klupu i ne zaboraviti ponijeti sve stvari.
Roditelji različito reagiraju na prijelaz iz četvrtog u peti razred. Neki roditelji smatraju da je dijete «veliko» i da ne treba nadzor ni pomoć u organizaciji vremena. Drugi će reći da su mu pružali pomoć do četvrtog razreda te u petom razredu nema za time potrebe. Treći se previše brinu i ne dozvoljavaju djetetu da se osamostali. Prelazak u peti razred zahtijeva vrijeme prilagodbe te se preporučuje dijete pratiti i pomagati mu u prilagodbu na novu sredinu. Važno je poticati usvajanje radnih navika, savladavanje tehnike čitanja, učenje strategija učinkovitog učenja. Ukoliko ima problema s čitanjem, slušat ćemo dijete kako čita na glas, ako nema automatizirane računske radnje, potrebno je svakodnevno vježbati, ponavljati tablicu množenja. Teškoće mogu nastati zbog većeg opsega gradiva, raznolikog načina ispitivanja i neredovitog učenja pa se mogu «izgubiti» u količini gradiva. Zbog opširnosti, puno novih pojmova, pojavljuju se problemi u savladavanju gradiva iz geografije, povijesti i prirode. Važna je suradnja s razrednikom i učiteljima kroz pokazivanje interesa za rad u školi, redovitim dolaženjem na informacije i roditeljske sastanke. Roditelj može poticati kod svog djeteta pravljenje plana učenja, redovito učenje, pisanje domaće zadaće dolaskom iz škole, ponavljanje gradiva u više navrata, prepričavanje pročitanog svojim riječima, podcrtavanje najvažnijeg u tekstu. Može ga ispitati i dati mu povratnu informaciju o naučenom, nagraditi ga za napredak i trud.
Za kraj…
* ne uspoređujte vlastito dijete s drugom djecom,
* pružite dobar primjer (dijete uči oponašanjem),
* nađite vremena za njegove probleme.
* ako dijete ukorite za nešto loše, pohvalite ga i za nešto dobro,
* dozvolite da pogriješi.
* naglasite njegove dobre osobine.