U školskoj godini 2024./25. učenici četvrtih razreda sa svojim učiteljicama provodili su projekt “Naš kovarski kroj”, osmišljenim sa ciljem upoznavanja bogate rudarske prošlosti Labinštine te razvijanja interesa za zavičajnu povijest.

Projekt smo započeli u listopadu, izvanučioničkom nastavom na Pjacalu, gdje smo posjetili šoht – nekadašnji ulaz u rudnik. Učenike je vodila profesorica Eva Melegi Matković, koja je na vrlo pristupačan način ispričala priču o rudarskom životu. Nakon terenskog dijela, učenici su u učionici zajedno s učiteljicama sudjelovali u kvizu kako bi ponovili i učvrstili naučeno gradivo.

U veljači smo posjetili Muzej Labin, gdje smo razgledali stalni postav i rekonstruirani rudnik, a zatim i rodnu kuću Matije Vlačića Ilirika. Kroz ovaj edukativni posjet vodila nas je Olja Višković, koja nam je na zanimljiv način približila povijest rudarenja i važnih povijesnih osoba našeg kraja.

Kako bi spojili učenje i kreativnost, na radionici smo od gline izrađivali male vagonete (baće), kao simbol rudarskog rada i prijevoza ugljena. Učenici su s oduševljenjem modelirali i oblikovali svoje radove, a nastali su pravi mali suveniri našeg putovanja kroz povijest.

Projekt smo nastavili u ožujku kada smo posjetili rudnik u Tupljaku, posljednji aktivni ugljenokop u Istri koji je prestao s radom 1999. godine. Današnji posjet bio je poseban jer nas je kroz rudnik i njegovu povijest vodio gospodin Ante Augustinović, jedan od posljednjih rudara koji su tamo radili prije njegova zatvaranja. Njegova su sjećanja, priče i iskustva učinili posjet iznimno zanimljivim i autentičnim.

Učenici su tijekom obilaska saznali kako je izgledao rad u rudniku, čemu je služila oprema koju su rudari koristili te kako se odvijao proces iskopavanja ugljena te su s velikim zanimanjem slušali, postavljali pitanja i pokazali poštovanje prema teškom, ali važnom rudarskom radu.

Rudnik Tupljak danas je u vlasništvu obitelji Gržinić, što je posjet učinilo još osobnijim jer je njihova Paola, učenica 4.a razreda, zajedno sa svojim tatom, cijetom i nonetom bila domaćin ovog posebnog događaja. Zahvaljujemo im na gostoprimstvu i ukusnom čašćenju.

Na putu prema Potpićnu vidjeli smo i zgradu separacije, gdje se nekada odvajao ugljen od ostataka materijala. Terensku nastavu završili smo obilaskom Krvove place na Vinežu.

Završni dio projekta odvijao se u Muzeju i rudniku u Raši, gdje nas je dočekala voditeljica Elis Gobo iz tvrtke Arsiana. Terenskoj nastavi u Raši pridružili su se i učenici 4. razreda područne škole iz Rapca.

Cilj posjeta bio je upoznati bogatu rudarsku povijest Raše, nekadašnjeg rudarskog središta Istre, te doživjeti kako je izgledao život rudara u prošlosti.

Prva postaja našeg izleta bio je Muzej rudarstva u Raši. Tamo su nas srdačno dočekali muzejski vodiči i uveli u zanimljiv svijet rudara. Kroz razne izloške, fotografije, stare alate i rudarsku opremu, učenici su mogli naučiti kako je izgledao rad u rudniku, s kakvim su se sve izazovima rudari susretali te koliko je njihov posao bio težak, ali važan.

Nakon razgledavanja muzeja, uputili smo se prema rudarskoj jami, koja je danas sigurno uređena za posjete. Učenici su imali priliku prošetati kroz obnovljeni dio rudnika i doživjeti pravu rudarsku atmosferu – uz kacige na glavama, šetali su tamnim hodnicima i slušali zanimljive priče vodiča. Naučili su kako se nekad kopao ugljen, kako su rudari komunicirali pod zemljom te što je sve bilo potrebno da bi se rudnik održavao.

Tijekom cijelog posjeta učenici su bili znatiželjni, postavljali pitanja i pokazivali veliki interes za ono što su vidjeli i čuli.

Ovaj projekt bio je više od nastavnog sadržaja – bio je to susret s vlastitim identitetom, prošlošću i nasljeđem koje vrijedi čuvati.

Zahvaljujemo svima koji su sudjelovali i pridonijeli uspješnoj provedbi projekta. Posebno hvala na ljubaznosti, vremenu i toploj dobrodošlici koja je sve nas dodatno povezala sa zavičajnom baštinom.

Učiteljice Marina, Sanja i Marta

Skip to content